تبلیغات
یار اوّل - بحثی کوتاه پیرامون اثبات ولایت فقیه
یار اوّل


همه ی ما می دانیم که دشمنان اسلام همیشه در مقابل این دین ایستاده و هر چه توان دارند را برای به زانو در آوردن آن استفاده می کنند . 
البته این مساله بیشتر بعد از انقلاب به چشم می خورد چرا که آنان از این انقلاب و مکتب ضربه ی سنگینی خوردند به همین جهت هر سال با روشی به جنگ با این کشور و مردم آن می پردازند . 
آنان بعد از سال ها جنگ و شکست به این رمز پی برده اند که اصلی ترین و مهم ترین عامل پیروزی این انقلاب چیزی جز ولایت فقیه نیست و ما در چند سال اخیر شاهد این مساله هستیم که آنها به  نوعی می خواهند این اصل و یا شخص آن را زیر سوال ببرند که تا به حال به فضل الهی نا کام مانده اند . 
اگر چه مسئله ولایت فقیه از ملزومات این حکومت هست و  وجود آن را به دلایل نقلی و عقلی متعدد اثبات کرده اند ولی متاسفانه ما هنوز در جامعه و فضای اینترتی شاهد این سوالیم که آیا این مسئله مورد تایید عقلا هست و آیا در قرآن به آن اشاره شده است یا خیر ؟ البته بی پاسخ ماندن این سؤال در ذهن عامه ی مردم  دو دلیل اصلی دارد:
 اول : بی همتی این افراد برای به جواب رسیدن شبهاتشان در این زمینه و نقل صرف این شبهات در فضای عمومی .
دوم : بی توجهی برخی از مسولین در ابهام زدایی در این مطلب . 
که البته دلیل اول قوت بیشتری دارد . 
در این جا سعی داریم که یک دلیل عقلی و همچنین دلایلی از قرآن کریم پیرامون آن بیان کنیم :

دلیل عقلی : 
ساده ترین دلیلی که می توان بر این اصل اقامه کرد به صورت زیرست : 
مقدمه اول :
شما فرض کنید که کامپیوتر و یا وسیله ی نقلیه ی شما دچار نقص فنی شده . در این جا شما برای حل این بحران دنبال کارشناس آن می گردیددنبال شخصی می گردید که اولا خبره و کاردان باشد و علاوه بر آن شخص مورد اعتمادی باشد .شایان ذکر ست که  این مساله در کوچک ترین مسایل روزمره ما هم به چشم می خورد. 
چنانچه این اصل عقلایی در سوره ی یوسف نیز به ان اشاره شده که این دلیلی بر توجه دین بر عقلانیت نیز می باشد : 
(قالَ اجْعَلْنِی عَلى خَزائِنِ الأَرضِإِنِّی حَفِـیظٌ عَلِـیمٌ). ( یوسف از آن رو خزانه دارى خود را بر ملك مصر به عزیز مصر پیش نهاد داد كه خود را واجد دو ویژگى تعهّد و امانت دارى (حفیظ) و كاردانى ومهارت (علیم) در این زمینه مى دانست.)
سوره یوسف آیه 15

مقدمه دوم : 
اصلی عقلایی به نام اصل تنزل تدریجی وجود دارد که همه ی ما بدون اینکه اسم ان را بدانیم در زندگی روزانه ی خود به ان عمل کرده ایم .
این اصل بدین صورت هست : 
باز در همان مثال بالا فرض کنید شما شخصی را که از درجه اعتماد و کاردانی بالایی به عنوان مثال درجه یک برخوردار باشد نیافتید .
مسلما کاری که عقل به شما در اینجا دستور می دهد این است که به سراغ شخصی بروید که از درجه دوم و اگر نه درجه سوم والی اخر برخوردار باشد . چنانچه در ضرب المثل عرفى هم، طبق همین قاعده، گویند: «آب دریا را اگر نتوان كشید، هم به قدر تشنگى باید چشید.»

حال مساله ی ولایت فقیه نیز همین گونه خواهد بود . 
طبق اصل اول :برای اداره جامعه و حل مشکلات ان باید به دنبال کسی بگردیم که اولا شخص خبره ایی در اداره ی حکومت باشد و هم شخص مورد اعتمادی باشد .
و اما طبق اصل دوم : زمانی که ما در عصر غیبت هستیم و دسترسی به امام معصوم نداریم لازم است به چند درجه پایین تر از آن اکتفاء کنیم تا مسائل زندگی پیش برود.

دلیل نقلی : 
نکته ی قابل اهمیت در این جا اینست که برخی انتظار دارند که تمامی مسایل اعم از ریز ودرشت باید در قران امده باشد که چنین تصوری باطل ست . چرا که قران به ذکر موارد کلی ان بسنده کرده و توضیح و تفصیل ان را خداوند به عهده ی معصومین گذاشته همانطور که در سایر مواردی چون احکام و چگونگی خواندن نماز ویا معرفی ائمه علیهم السلام این مساله مطرح ست که ما شاهد هستیم که در هیج جای قران به نام ائمه اشاره نشده .
ولایت فقیه نیز از این مساله مستثنی نیست ولی در قران به ذکر خصوصیات ان پرداخته شده که به چند مورد اشاره می کنیم : 

1 : ایمان و عدم کفر:
(وَلَنْ یَجْعَلَ اللّهُ لِلْكافِرِینَ عَلى المَـؤْمِنِـینَ سَبِـیلاً) خداوند هرگز براى كافران، سلطه بر مؤمنان قرار نداده است.)
(سوره ى نساء  آیه ى 141)

2 : عدم اطاعت از فاسقان و گناه کاران :
(وَلا تُـطِـیعُوا أَمْـرَ المُـسْرِفِـینَ الَّذِینَ یُـفْسِدُونَ فِـی الأَرْضِ وَلا یُـصْلِحُونَ) (از فرمان مسرفان پیروى نكنید، كسانى كه در زمین فتنه و فساد مى كنند و در اندیشه ى اصلاح نیستند. )
سوره ى شعراء  آیه ى 151 و 152.

3 : آگاهى كافى و اطلاع دقیق از حق : 
(أَفَمَنْ یَهْدِی إِلى الحَقِّأَحَقُّ أَنْ یُـتَّـبَعَ أَمَّنْ لا یَـهِدی إِلاّ أَنْ یُـهْدى فَما لَكُمْ كَیْفَ تَحْكُمُونَ) ( آیا كسى كه به حق راه نمایى مى كند، سزاوارتر است كه از او پیروى شود، یا كسى كه خود راه را نمى یابد، مگر آنكه راه نمایى شود؟ شما را چه مى شود؟ چگونه داورى مى كنید؟)
سوره ى یونس  آیه ى 35.

4 : علم به دین و آگاهى از شریعت :
 آیه اى كه از زبان حضرت ابراهیم(علیه السلام) به سرپرست خود، آزر نقل شده است بیان گر این ویژگی می باشد: 
(یا أَبَتِ إِنِّی قَدْ جاءَنِی مِنَ العِلْمِ ما لَمْ یَأْتِكَ فَاتَّبِعْنِی أَهْدِكَ صِراطاً سَوِیّاً) (اى پدرجان، از علم چیزى به من رسیده است كه تو از آن محروم هستى; پس، از من پیروى كن تا تو را به راهى راست راه نمایى كنم.)
سوره ى مریم آیه ى 43




نوع مطلب : مقاله، 
برچسب ها : دلیل عقلی و نقلی، اثبات ولایت فقیه، تعمیر ماشین، مکانیک، شریعت، دین و آگاهی از آن، کفر،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ

وبلاگ حاضر، وبلاگ تازه تاسیسی می باشد. اکثر مطالب به خصوص مطالب عکس نوشته ایی تولیدی از خود حقیر بوده است.
قصد انتخاب این نوع قالب تبلیغی به جهت سهولت کاربران در انتشار آن و همچنین اثرگذاری بیشتر بوده است.

مدیر وبلاگ : وصال محمدی
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :